Page 10 - katalog_VSEM-A5-ok-5.indd

Basic HTML Version

PŘEHLED VYDANÝCH PUBLIKACÍ
10
Učební text poskytuje základní informace z oblasti strategického managementu na úrovni vyso-
koškolského studia manažersko-ekonomického zaměření. Usiluje o dovedení informací z oblasti
strategického řízení do podoby znalostí a dovedností nezbytně nutných pro provádění strategické
analýzy a pro tvorbu strategie rozvoje podniku. Poskytuje základní metodologická východiska
systémového přístupu a osvojení si systémového myšlení. Vymezuje základní pojmy z oblasti stra-
tegického managementu. Obsahuje výklad pojetí a obsahu strategie a základní poznatky ze strate-
gického plánovacího cyklu jako součásti tvorby a realizace strategického rozvoje fi rmy. Text rovněž
obsahuje základní přístupy a metody používané v externí strategické analýze i aplikaci systémové-
ho přístupu při analýze prvků a složek vnitřní struktury podniku. Učební text je uzavřen formu-
lováním klíčových kompetencí firmy, které jsou nositeli konkurenceschopnosti, a konkurenčních
a komparativních výhod jako základní složky formulace a tvorby strategií.
STRATEGICKÝ MANAGEMENT
František Kovář
Předkládaná publikace se liší od běžných textů pro studenty neprávnických fakult tím, že se sou-
středí pouze na hlavní aspekty soukromého práva důležité pro podnikání a jen na ta právní odvětví,
s nimiž přicházejí manažeři nejčastěji do styku (s výjimkou obchodního a pracovního práva, které
jsou součástí specializovaných publikací).
První a druhá kapitola jsou věnovány významu práva pro manažery a českému právnímu systému
obecně. Následuje výklad o věcných právech a o právu smluvním. V části páté je pak vysvětlena
problematika české právní úpravy náhrady škody. Konečně v šesté a sedmé části jsoupojednány ob-
lasti řešení sporů a insolvenčního řízení. Výklad je založen na principu příkladů. Publikace vychází
z praktického právního života; je v ní ve zkrácené formě více než čtyřicet konkrétních soudních pří-
padů; celá řada dalších soudních rozhodnutí je citována v textu.
ZÁKLADY PRÁVA
Petr Zima
Učební text přináší zpracování základních psychologických a sociologických témat, a to především
v kontextu manažerské praxe. Jednotlivé oblasti popisuje nejprve z hlediska zaměření na jedince,
dále z pohledu jeho interakce se sociálnímprostředím, až po specifické otázky personálního řízení.
Publikace se věnuje vývoji psychologického myšlení a současné psychologii jako součásti systému
společenských věd, přináší základní poznatky z psychologie osobnosti, přibližuje její strukturu
a dynamiku. Zabývá se základními tématy manažerské praxe, jako je pracovní jednání, proces ko-
munikace či specifikace sociálních a pracovních skupin a týmů. V textu je uveden přehled jednotli-
vých procesů, v nichž se uplatňují psychologické poznatky v rámci personálního řízení (např. nábor
a výběr, stimulace pracovníků, profesní kariéra atp.). Závěrem učební text seznamuje s pojmem
organizační kultura a jejími specifiky.
ZÁKLADY PSYCHOLOGIE A SOCIOLOGIE ŘÍZENÍ
(VYBRANÉ KAPITOLY)
Hana Lorencová, Petra Rohlíková