www.vsem.cz
9
Publikace Statistika pro ekonomy obsahuje přehled základních statistických metod použitelných
při analýzách ekonomických dat, a je proto určena pro vzdělávání ekonomů, manažerů a také pro
studenty kurzů statistiky na ekonomických fakultách. Výklad je podřízen zájmu na uživatelský
komfort a zaměřuje se tedy především na aplikační oblasti užití statistických metod v ekonomické
praxi. Základní postupy jsou prezentovány formou komentovaných příkladů, v kterých jsou objas-
něny způsoby přípravy dat pro analýzu, postupy zpracování a především možnosti interpretace
získaných výsledků. Výukový charakter učebního textu (vhodný i pro potřeby distančního studia)
u každé kapitoly vhodně doplňují soubory řešených a neřešených příkladů, které čtenáři pomáhají
vytvořit si širší obraz o uplatnění metod statistické analýzy.
STATISTIKA PRO EKONOMY
Eduard Souček
Učební text seznamuje čtenáře s běžně používanými metodami a ukazateli z oblasti statistiky
a demografie. Pozornost věnována mimo jiné popisné statistice, teorii pravděpodobnosti, náhod-
né veličině, teorii odhadu, testování hypotéz, analýze závislostí, časovým řadám, indexní analýze
a základním pojmům z oblasti demografie. Text je kromě samotného výkladu dané problematiky
doplněn omnožství řešených i neřešených příkladů.
V rámci řešených příkladů se čtenář seznámí s jednotlivými kroky řešení, včetně komentářů. U ne-
řešených příkladů si může čtenář ověřit, zda-li danou problematiku správně pochopil a vyzkoušet si
aplikovat metodu sám. V rámci textu jsou prezentovány i některé standardizované výstupy ze soft-
warových produktů, včetně případného návodu, jak analýzy aplikovat v systémuMicrosoft Excel.
STATISTICKÉ METODY A DEMOGRAFIE
Tomáš Löster, Hana Řezanková, Jitka Langhamrová
Dobrá znalost chování spotřebitelů je zásadní podmínkou pro úspěšnou tržní orientaci. Kdo jsou
spotřebitelé našich produktů, jaké jsou jejich představy a požadavky, proč produkty užívají? A do
jakémíry je jejich tržní rozhodování podmíněno kulturnímprostředím, jejich psychikou?Má-li být
marketing úspěšný, musí najít na tyto a další související otázky odpovědi.
Tato publikace se snaží upozornit na ty oblasti chování spotřebitele, které jsou pro spotřební mar-
keting obzvláště významné. Seznamuje čtenáře s hlavními přístupy ke sledování spotřebitelů,
s kulturním a sociálním zázemím spotřebního chování, s vlivem osobnostních charakteristik spo-
třebitele na jeho kupní chování. A protože lidé se ve svých spotřebních projevech často výrazně liší,
poslední část textu se zabývá problémy spojenými se segmentací spotřebních trhů.
SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ A SEGMENTACE TRHU
Jan Koudelka