Ekonomické a sociální systémy EU
Vývoj ekonomických a sociálních systémů EU a s nimi spojenými procesy.
Předmět seznamuje se základními pojmy a vývojem ekonomických a sociálních systémů EU a s nimi spojenými procesy. Navazuje tak na bakalářský program s cílem rozšířit znalosti, a to jak v rovině ekonomické teorie, tak i současné praxe, včetně hodnocení úspěšnosti nejen ekonomickými, ale také institucionálními ukazateli i s využitím tzv. „měkkých dat“.
- Základy evropských integračních systémů:Smysl evropské integrace nejen v oblasti ekonomie. Teoretické základy sociálního státu, teorie byrokracie a teorie reforem. Sociální systémy a jejich efektivnost, role institucionálních faktorů v evropské integraci. Sociální ekonomika. Možnosti měření a hodnocení.
- Teorie státu a byrokracie: Diskuze o teorii státu v „Nové politické ekonomii“. Produkční funkce státu. Ochranná funkce státu. Evoluce institucí. Teorie konsensu. Role reforem. Teorie byrokracie a teorie regulace. Nárůst byrokracie a hledání cest k její eliminaci.
- Ekonomické výsledky evropské integrace:Lisabonská strategie a Evropa 2020 – stav fiskální a měnové politiky v EU. Reakce na krizové vývoje, ekonomie reforem a problematika Eurozóny. Modely kapitalismu.
- Evropské sociální modely: Teorie redistribuce a sociální politiky. Typy sociálních politik. Modely sociální politiky obecně a konkrétní charakteristika evropských sociálních modelů. Srovnání evropských modelů a hodnocení úspěšnosti. Institucionální podmínky. Sociální model východní Evropy.
- Sociální ekonomika v EU: Definice pojmů - sociální ekonomika, sociální kapitál, sociální firma a sociální podnikání. Definice trojího prospěchu (ekonomická prosperita, kvalitní životní prostředí a společenský kapitál). Modely sociální ekonomiky a jejich analýza. Podpora sociální ekonomiky.
Praktická aplikace není určena pro studenty, kteří si vybrali zaměření obsahující tento studijní předmět. V rámci této praktické aplikace není možné navíc vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP).