Hodnocení pracovníků

Vzájemná ocenění vytváří skvělé pracovní prostředí.

Předmět pracuje s koncepcí hodnocení pracovníků v organizacích a zaměřuje se na systematický proces hodnocení pracovního výkonu společnosti prostřednictvím výkonu týmů a jedinců. Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti studentů v oblasti hodnocení pracovníků, která je významnou oblastí managementu lidských zdrojů. V rámci předmětu je pozornost zaměřena na vysvětlení principu hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků. Studenti budou mít možnost se podrobněji seznámit s metodami hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků a specifikami jejich využití vzhledem k pracovním místům a rolím. Pozornost bude věnována rovněž nevýznamnějším formám sdělování výsledků a zpětné vazby. Cílem předmětu je uchopit problematiku hodnocení pracovníků z pohledu praxe a poukázat na zásadní chyby a nedostatky při hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků. Zároveň bude pozornost věnována významu tématu vzhledem k ostatním personálním činnostem a jeho návaznosti na oblasti managementu lidských zdrojů.

  • Vymezení základních principů hodnocení pracovníků a hodnocení pracovního výkonu. Vymezení procesu řízení pracovního výkonu. Nastínění podstaty řízení pracovního výkonu. Vymezení základních prvků hodnocení pracovníků. Charakteristika cílů řízení pracovního výkonu. Řízení podle cílů.
  • Představení funkce a metod hodnocení pracovníků. Zavádění procesu hodnocení pracovníků. Kroky při hodnocení pracovníků. Funkce hodnocení pracovníků. Metody hodnocení pracovníků. Dělení hodnotících metod. Hodnotící pohovor, Balanced Score Card (BSC), 360° zpětná vazba, Assessment Centre a Development Centre, hodnotící škály, metoda kritických událostí, Management By Objectives (MBO).
  • Charakterizovat formy sdělování výsledků a formulaci zpětné vazby. Formální – systematické hodnocení. Neformální hodnocení. Role manažera/nadřízené při hodnocení pracovníků. Práce se zpětnou vazbou.
  • Nastínit nejčastější chyby při hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků. Role HR managera, role nadřízeného. Výběr metod hodnocení, stanovení kritérií hodnocení. Nejčastější chyby v praxi.
  • Vysvětlit vztah hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků k jiným oblastem managementu lidských zdrojů. Práce s výsledky hodnocení pracovníků. Vztah k oblasti personální rozvoje pracovníků a plánování potřeby pracovníků. Význam hodnocení pracovníků pro další oblasti managementu lidských zdrojů.

V rámci této praktické aplikace není možné navíc vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP).

Hodnocení pracovníků

  • Počet kreditů: 3
  • Hodinová dotace: 9 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: I. trimestr

Gabriela Ježková Petrů

  • Je členem výzkumného týmu zaměřeného na Behavioral Research.
  • Vede a oponuje bakalářské a diplomové práce z oblasti managementu lidských zdrojů.
  • HRONÍK, F. Hodnocení pracovníků. Praha: Grada, 2006.
  • JEŽKOVÁ PETRŮ, G. Zajištění lidských zdrojů. Praha: VŠEM, 2022.
  • PILAŘOVÁ, I. Jak efektivně hodnotit zaměstnance a zvyšovat jejich výkonnost. Praha: Grada, 2008.

NÁZORY STUDENTŮ VŠEM

Byl to moc přínosný předmět.

PA bylo velmi dobře propojené s praxí, přednášející dokázala zaujmout a srozumitelně vysvětlit danou problematiku.

PA bylo zajímavé a naučné.