Hodnocení pracovníků
Vzájemná ocenění vytváří skvělé pracovní prostředí.
Předmět pracuje s koncepcí hodnocení pracovníků v organizacích a zaměřuje se na systematický proces hodnocení pracovního výkonu společnosti prostřednictvím výkonu týmů a jedinců. Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti a dovednosti studentů v oblasti hodnocení pracovníků, která je významnou oblastí managementu lidských zdrojů. V rámci předmětu je pozornost zaměřena na vysvětlení principu hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků. Studenti budou mít možnost se podrobněji seznámit s metodami hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků a specifikami jejich využití vzhledem k pracovním místům a rolím. Pozornost bude věnována rovněž nevýznamnějším formám sdělování výsledků a zpětné vazby. Cílem předmětu je uchopit problematiku hodnocení pracovníků z pohledu praxe a poukázat na zásadní chyby a nedostatky při hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků. Zároveň bude pozornost věnována významu tématu vzhledem k ostatním personálním činnostem a jeho návaznosti na oblasti managementu lidských zdrojů.
- Vymezení základních principů hodnocení pracovníků a hodnocení pracovního výkonu. Vymezení procesu řízení pracovního výkonu. Nastínění podstaty řízení pracovního výkonu. Vymezení základních prvků hodnocení pracovníků. Charakteristika cílů řízení pracovního výkonu. Řízení podle cílů.
- Představení funkce a metod hodnocení pracovníků. Zavádění procesu hodnocení pracovníků. Kroky při hodnocení pracovníků. Funkce hodnocení pracovníků. Metody hodnocení pracovníků. Dělení hodnotících metod. Hodnotící pohovor, Balanced Score Card (BSC), 360° zpětná vazba, Assessment Centre a Development Centre, hodnotící škály, metoda kritických událostí, Management By Objectives (MBO).
- Charakterizovat formy sdělování výsledků a formulaci zpětné vazby. Formální – systematické hodnocení. Neformální hodnocení. Role manažera/nadřízené při hodnocení pracovníků. Práce se zpětnou vazbou.
- Nastínit nejčastější chyby při hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků. Role HR managera, role nadřízeného. Výběr metod hodnocení, stanovení kritérií hodnocení. Nejčastější chyby v praxi.
- Vysvětlit vztah hodnocení pracovního výkonu a hodnocení pracovníků k jiným oblastem managementu lidských zdrojů. Práce s výsledky hodnocení pracovníků. Vztah k oblasti personální rozvoje pracovníků a plánování potřeby pracovníků. Význam hodnocení pracovníků pro další oblasti managementu lidských zdrojů.
V rámci této praktické aplikace není možné navíc vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP).