Krizový management

Poznání příčin krize podniků, předcházení jejich vzniku a úspěšné zvládání - to můžete umět teď i vy!

Předmět vymezuje a rozvíjí základní pojmy krizového managementu. Zaměřuje se na vazby mezi nebezpečím, rizikem a krizí. Důraz je kladen především na předcházení krizových stavů, na jejich včasné identifikování a vytváření systémů, které umožní organizaci přípravy na potenciální krizové situace a včasnou a adekvátní reakci na ně s cílem zabránění vzniku negativních důsledků. Obsahuje postupy, jak krizové situace řešit, jaké jsou kladeny požadavky na manažery v krizovém období a v čem se krizové řízení odlišuje od řízení v mimokrizovém období.

  • Vymezení základních pojmů:Krize, riziko, nebezpečí, vzájemné vazby. Druhy rizik, snižování rizika. Druhy krizí – osobní, sociální, společenská, v důsledku živelních pohrom a havárií, ekonomická, krizové řízení, přístupy ke krizovému řízení.
  • Havárie a katastrofy:Vymezení základních pojmů. Dopady havárií a katastrof. Předcházení a zvládání havárií a katastrof, legislativa a povinnosti organizací a státní správy.
  • Procesní charakter krizí:Krizový vývoj a jeho fáze. Krizové řízení v jednotlivých fázích. Včasné odhalování krizového vývoje, informační a kontrolní systémy. Systémy včasného varování.
  • Krizové scénáře a krizové plány: Vymezení pojmů. Cíl, struktura a požadavky na zpracování scénářů a plánů. Využití a postup implementace. Trénink na krizové situace. Dokumentace. Legislativa. Business Continuity Management.
  • Krizová komunikace: Vnitřní a vnější komunikace, její cíl a význam. Zásady krizové komunikace. Příprava a nácvik krizové komunikace. Kompetence krizového komunikátora. Pověst podniku a krizová komunikace s medii.
  • Krizové řízení v akutní fázi krize:Identifikace akutní krize a její charakter. Možné postupy řešení akutní krize. Strategie turnaround, její specifika a požadavky na implementaci.
  • Krize, stres, podniková kultura: Faktory ovlivňující vznik krize a krizové řízení. Význam stresu při vzniku krize a zvyšování odolnosti proti němu. Osobnost krizového manažera a požadavky na jeho kompetence.
  • Krizový tým: Požadavky na krizový tým. Vytváření krizového týmu a jeho struktura.
  • Krize jako příležitost: Chápání krize jako výrazného podnětu pro změnu. Podmínky, které umožňují změnu v podmínkách krize realizovat.

Praktická aplikace není určena pro studenty, kteří si vybrali zaměření obsahující tento studijní předmět. V rámci této praktické aplikace není možné navíc vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP).

Krizový management

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 18 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: II. trimestr

Roman Zuzák

  • Má 28 let praxe převážně v manažerských pozicích, podnikání a poradenství. Na VŠ působí 20 let.
  • Také je autorem několika desítek publikací, vědeckých a odborných článků včetně zahraničních.
  • ZUZÁK. R. Krizový management. Praha: VŠEM, 2022.
  • HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G. J. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde, 2007.
  • LUKÁŠOVÁ, R. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010.

NÁZORY STUDENTŮ VŠEM

Nenáročné tempo výkladu látky a lidským jazykem. Přiležitosti pro nenucené zapojování studentů. Velmi vstřícný a chápavý přístup k dotazům. Cenné bohaté zkušenosti a rady.

Skvělé přednášky, hodně příkladů z praxe a celé to doplňují příjemně čitelná skripta. Profesionální prezentace předmětu.

Přednášky propojeny teorie versus praxe.