Praktické koncepty koučinku

Součástí je nácvik hlavních metod, nástrojů a prostředků systemického koučování.

Předmět staví na základních znalostech koučinku, a rozšiřuje je o využití konkrétních metod v koučování. Předmět je prakticky zaměřen. Součástí je nácvik hlavních metod, nástrojů a prostředků koučování tak, aby je mohli studenti hned používat. Cílem předmětu je v rámci řady praktických cvičení zabezpečit, aby studenti ovládali základní techniky práce s jednotlivci (kolegy, podřízenými, přáteli aj.) ale také skupinami (s vlastními týmy) a dokázali osvojené principy a postupy koučování uplatnit nejen v osobním životě ale především ve své profesionální praxi, leadershipu, rozvoji a vzdělávání jednotlivců i celých týmů.

  • Charakteristika koučování při vedení lidí, koučování v managementu: vymezení a definice pojmu, formy koučování v organizacích a oblasti využití, přístupy vedení lidí, specifika koučovacího přístupu a jeho základní principy (principy i specifika přístupu kouče k jednotlivci a týmu), kompetence kouče, etický kodex kouče. Manažer v roli kouče (sebeuvědomění - vlastních potřeb, očekávání, manažerských kompetencí), sebedefinice manažera v roli kouče (styl vedení, expertní kontra partnerský přístup, koučovací pozice, sebereflexe), pravidla kontraktování, koučovací kultura ve firmách, specifika v multikulturním prostředí.
  • Základní koncept koučovacího procesu: kontrakt (od objednávky k zakázce), tvorba cílů, pravidla tvorby cílů, základní model systemické práce (kontrola - řízení, vedení a pomoc – podporování, problém kontra řešení, reflektování kontra hodnocení, způsob vedení individuálního koučovacího rozhovoru, základní nástroje systemického koučování.
  • Týmový koučink v praxi od argumentace k synergii: formy týmového koučování a jejich aplikace, manažer v roli týmového kouče, vedení procesu týmového koučování krok za krokem, základní metodologie při koučování týmů, základy leadershipu, klíčové principy při vedení týmu lidí, práce se skupinovou dynamikou, styly vedení v závislosti na životní fázi týmu, základní techniky podporující práci skupiny při týmovém koučování.
  • Praktické metody koučinku a jejich využití při nejčastěji řešených pracovních tématech: Metoda GROW, kognitivně-behaviorální přístup v koučovacím rozhovoru, koučovací metody při zpracovávání témat stres, prokrastinace, stanovování cílů, time management.

Praktická aplikace není určena pro studenty, kteří si vybrali zaměření obsahující tento studijní předmět. V rámci této praktické aplikace není možné navíc vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP).

Praktické koncepty koučinku

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 7,5 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 25
  • Realizováno v AR: II. trimestr

Dominika Kadeřábková

  • V praxi působila jako podpora finančního oddělení cestovní agentury, stážista na HR oddělení, koordinátor vzdělávání a specialista pro rozvoj technicko-provozního oddělení v FMGC společnosti.
  • Nyní působí jako specialista vzdělávání v oblasti pivovarnictví.
  • DEPOO, L., URBANCOVÁ, H., SMOLOVÁ, H. Rozvoj lidských zdrojů. Praha: VŠEM, 2022.
  • ARMSTRONG, M. Armstrong's handbook of performance management: an evidence-based guide to delivering high performance. London: KoganPage, 2018.
  • BABANOVÁ, A. Dvanáct ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce: podpora rovnosti a rozmanitosti ve vzdělávání. Praha: Gender Studies, 2020.

NÁZORY STUDENTŮ VŠEM

Skvělá PA, spousta podnětů k zamyšlení a zábavná forma cvičení. Cvičení se mi moc líbilo, klidně bych se ho zúčastnila znovu. :-)

Hodiny s paní inženýrkou Kadeřábkovou byly fantastické. Byly akční, zajímavé a hlavně praktické. Elán paní inženýrky byl tak nakažlivý, že jsem si z přednášek odnášela nejen mnoho informací, ale také dobrou náladu.

Tak tohle byl pro mě absolutně top předmět. To s jakou energií paní inženýrka pojala výklad odborného tématu mě fascinovalo, hltala jsem doslova každé její slovo. Více takových energických lektorů prosím :)