Praktické koncepty koučinku

Součástí je nácvik hlavních metod, nástrojů a prostředků systemického koučování.

Předmět Praktické koncepty koučinku staví na základních znalostech koučinku, a rozšiřuje je o využití konkrétních metod v koučování. Předmět je prakticky zaměřen. Součástí je nácvik hlavních metod, nástrojů a prostředků koučování tak, aby je mohli studenti hned používat. Cílem předmětu je v rámci řady praktických cvičení zabezpečit, aby studenti ovládali základní techniky práce s jednotlivci (kolegy, podřízenými, přáteli aj.) ale také skupinami (s vlastními týmy) a dokázali osvojené principy a postupy koučování uplatnit nejen v osobním životě ale především ve své profesionální praxi, leadershipu, rozvoji a vzdělávání jednotlivců i celých týmů.

  • Charakteristika koučování při vedení lidí, koučování v managementu: vymezení a definice pojmu, formy koučování v organizacích a oblasti využití, přístupy vedení lidí, specifika koučovacího přístupu a jeho základní principy (principy i specifika přístupu kouče k jednotlivci a týmu), kompetence kouče, etický kodex kouče. Manažer v roli kouče (sebeuvědomění - vlastních potřeb, očekávání, manažerských kompetencí), sebedefinice manažera v roli kouče (styl vedení, expertní kontra partnerský přístup, koučovací pozice, sebereflexe), pravidla kontraktování, koučovací kultura ve firmách, specifika v multikulturním prostředí.
  • Základní koncept koučovacího procesu: kontrakt (od objednávky k zakázce), tvorba cílů, pravidla tvorby cílů, základní model systemické práce (kontrola - řízení, vedení a pomoc – podporování, problém kontra řešení, reflektování kontra hodnocení, způsob vedení individuálního koučovacího rozhovoru, základní nástroje systemického koučování.
  • Týmový koučink v praxi od argumentace k synergii: formy týmového koučování a jejich aplikace, manažer v roli týmového kouče, vedení procesu týmového koučování krok za krokem, základní metodologie při koučování týmů, základy leadershipu, klíčové principy při vedení týmu lidí, práce se skupinovou dynamikou, styly vedení v závislosti na životní fázi týmu, základní techniky podporující práci skupiny při týmovém koučování.
  • Praktické metody koučinku a jejich využití při nejčastěji řešených pracovních tématech: Metoda GROW, kognitivně-behaviorální přístup v koučovacím rozhovoru, koučovací metody při zpracovávání témat stres, prokrastinace, stanovování cílů, time management.

Praktické koncepty koučinku (PA)

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 13,5 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: II. trimestr
  • Není určena pro studenty, kteří si zvolili zaměření obsahující tento studijní předmět.
  • Nelze vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP)

Studijní materiály

  • DEPOO, L., URBANCOVÁ, H., SMOLOVÁ, H. Rozvoj lidských zdrojů. Praha: VŠEM, 2022.
  • ARMSTRONG, M. Armstrong's handbook of performance management: an evidence-based guide to delivering high performance. London: KoganPage, 2018.
  • BABANOVÁ, A. Dvanáct ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce: podpora rovnosti a rozmanitosti ve vzdělávání. Praha: Gender Studies, 2020.

Ing. Dominika Kadeřábková

  • V praxi působila jako podpora finančního oddělení cestovní agentury, stážista na HR oddělení, koordinátor vzdělávání a specialista pro rozvoj technicko-provozního oddělení v FMGC společnosti.
  • Nyní působí jako specialista vzdělávání v oblasti pivovarnictví.

JAK VIDÍ PA STUDENTI?

Hodnocení studentů AR 2023/24

Karolína Hodiny s paní inženýrkou Kadeřábkovou byly fantastické. Byly akční, zajímavé a hlavně praktické. Propojení teorie s praxí naprosto fantastické. Elán paní inženýrky byl tak nakažlivý, že jsem si z přednášek odnášela nejen mnoho informací, ale také dobrou náladu.
Dalibor Lektorka byla skvělá, vše propojovala s praxí, moc příjemná a lidská :)
Kateřina Maximální spokojenost, propojení s praxí, příklady z praxe. Byla jsem velmi spokojena s přednáškami
Marcela Přednáška byla perfektně připravená a věcná. Skvělý přednes a praktické informace, které využiji i mimo studium. Moc děkuji.
Zuzana Skvělá přednáška, spousta podnětů k zamyšlení a zábavné. Přednáška se mi moc líbila, klidně bych se jí zúčastnila znovu. :-)
Tereza Takové fajn povídání.
Gabriela Tak tohle byl pro mě absolutně top předmět. To s jakou energií paní inženýrka pojala výklad odborného tématu mě fascinovalo, hltala jsem doslova každé její slovo. Více takových energických lektorů prosím :)
Silvie Velmi pěkné přednášky.
Petr Dosud nejlepší propojení teoretické a praktické výuky.
Kateřina Hodně interaktivní předmět. Paní ing. Kadeřábková je výborná, moc hezky vedený předmět.

Hodnocení studentů AR 2022/23

Dominika Ing. Dominika Kadeřábková je super přednášející, látku prokládá praxí a zábavným cvičením. Přednášky s ní se dobře poslouchají, člověk u nich ''neusíná'' jako u některých jiných předmětů a hlavně odchází s pocitem, že si z přednášky něco odnáší. :-)
Veronika Každá hodina byla velmi přínosná. Byla velmi otevřená diskuzi a to mě moc bavilo. Díky tomu byly všechny hodiny ozvláštněné a živé. Přidávala i různé tipy ohledně probíraných témat. Celkově bylo poznat, že její cíl je, aby hodiny pro nás byly maximálně přínosné a díky interaktivnější formě více zapamatovatelné.
Karina Líbil se mi přístup lektorky.
Viktorie Opravdu nejlepší hodiny. Skvělé propojení praxe a teorie!
Karolína Paní Ing. Dominika Kadeřábková byla naprosto fantastická, její vedení přednášek mi vyhovovalo, obzvláště přednášky s praktickou ukázkou a tréninku. Celý kurz byl neskutečný přínosný.
Romana Paní Ing. Kadeřábková je naprosto úžasná.
Dominik Paní inženýrka je energická přednášející, která svoje nadšení k tématu dokáže přenést na posluchače. Přednášky jsou hodně praktické.
Karolína Praktické koncepty koučinku byly opravdu velmi praktické a hodnotím pro sebe jako přínosné.
Petra Předmět praktické koncepty konceptu předčilo mé očekávání, byla jsem šťastná, že byl předmět především veden praxí, která mě moc naučila, již jsem aplikovala do mé práce a praxe. Byl to jeden z předmětů, díky kterým jsem se přihlásila na tuto školu. Moc Vám děkuji za skvělou zkušenost a praxi, byly to pro mě nejoblíbenější hodiny, které mi dali moc uvědomění.
Petra Předmět byl pojat od paní profesorky velice lidsky. Ačkoliv jsem z oboru, vždy jsem si přestavovala situaci, jeslti bych to pochopila, kdybych o daném tématu nic nevěděla. Vše pečlivě a srozumitelně vysvětleno, pěkně zpracované prezentace, super interaktivní výuka, já jsem byla osobně moc spokojená. Propojení výuky a praxe opravdu na jedničku.