Základy koučinku

Koučink je proces podporující hledání individuálních řešení.

Předmět seznamuje posluchače se základními informacemi o koučování obecně, více pak s filozofickými východisky a teoriemi systemického přístupu v koučování. Předmět si klade za cíl být především interaktivním praktickým seminářem, který studentům umožní rychlou orientaci v hlavních metodách, nástrojích a prostředcích systemického koučování tak, aby je mohli studenti zkoušet hned používat. Předmět studenty seznamuje se základními technikami práce s jednotlivci a osvojení těchto principů pro samostatné koučování v osobním životě a v praxi.

  • Charakteristika a dimenze koučování: vymezení a definice pojmu, formy koučování v organizacích a oblasti využití, jednotlivé přístupy v koučování, teoretická východiska systemického přístupu v koučování, základní principy koučování (principy i specifika přístupu kouče k jednotlivci), kompetence kouče, etický kodex kouče.
  • Základy metodiky systemického koučování: kontext systemického koučování (potřeba změny, vyjasňování pole společné práce, rolí, cílů), kontraktování (od objednávky k zakázce), tvorba cílů, pravidla tvorby cílů, způsoby koučování a základní model systemické práce (kontrola - řízení, vedení a pomoc – podporování, problém kontra řešení, reflektování kontra hodnocení, škálování, umění naslouchání, dotazování, typologie otázek a jiné nástroje).
  • Systemické koučování v manažerské praxi: manažer v roli kouče (sebeuvědomění - vlastních potřeb, očekávání, manažerských kompetencí), sebedefinice manažera v roli kouče (styl vedení, expertní kontra partnerský přístup, koučovací pozice, sebereflexe), základní metakomunikační axiomy lidské komunikace, základy vyjednávání, způsob vedení individuálního koučovacího rozhovoru.

Praktická aplikace není určena pro studenty, kteří si vybrali zaměření obsahující tento studijní předmět.
V rámci této praktické aplikace není možné navíc vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP).

Základy koučinku

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 7,5 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: I. trimestr, II. trimestr

Hana Coufalová

  • Certifikovaný kouč a vedoucí oddělení rozvoje lidských zdrojů v Řízení letového provozu ČR, s.p.
  • Více než 12 let působila ve farmaceutickém bussinesu v obchodních a marketinkových rolích a nyní se sedmým rokem soustředí především na oblast vzdělávání a rozvoje.
  • DEPOO, L., URBANCOVÁ, H. Rozvoj lidských zdrojů. Praha: VŠEM, 2022.
  • ATKINSON, M., CHOIS, RAE T. Koučink-věda i umění: Vnitřní dynamika. Praha: Portál, 2009.
  • BAHBOUH, R. Pohádka o ztracené krajině- Psychologie sebekoučování. Praha: Qed Group, 2015.

NÁZORY STUDENTŮ VŠEM

Paní přednášející byla moc milá, všechno krásně vysvětlila a snažila se do výuky zapojit co nejvíce různých, zábavných cvičení k dané problematice. Předmět mě moc bavil a odnáším si z něj spoustu nových informací.

Předmět byl velmi prakticky pojatý, zároveň oceňuji a vážím si zapálení vyučující pro tematiku koučinku a psychologie.

Předmět mě v životě velice posunul, získal jsem díky němu větší sebereflexi.