Základy koučinku

Koučink je proces podporující hledání individuálních řešení.

Předmět Základy koučinku seznamuje posluchače se základními informacemi o koučování obecně, více pak s filozofickými východisky a teoriemi systemického přístupu v koučování. Předmět si klade za cíl být především interaktivním praktickým seminářem, který studentům umožní rychlou orientaci v hlavních metodách, nástrojích a prostředcích systemického koučování tak, aby je mohli studenti zkoušet hned používat. Předmět studenty seznamuje se základními technikami práce s jednotlivci a osvojení těchto principů pro samostatné koučování v osobním životě a v praxi.

  • Charakteristika a dimenze koučování: vymezení a definice pojmu, formy koučování v organizacích a oblasti využití, jednotlivé přístupy v koučování, teoretická východiska systemického přístupu v koučování, základní principy koučování (principy i specifika přístupu kouče k jednotlivci), kompetence kouče, etický kodex kouče.
  • Základy metodiky systemického koučování: kontext systemického koučování (potřeba změny, vyjasňování pole společné práce, rolí, cílů), kontraktování (od objednávky k zakázce), tvorba cílů, pravidla tvorby cílů, způsoby koučování a základní model systemické práce (kontrola - řízení, vedení a pomoc – podporování, problém kontra řešení, reflektování kontra hodnocení, škálování, umění naslouchání, dotazování, typologie otázek a jiné nástroje).
  • Systemické koučování v manažerské praxi: manažer v roli kouče (sebeuvědomění - vlastních potřeb, očekávání, manažerských kompetencí), sebedefinice manažera v roli kouče (styl vedení, expertní kontra partnerský přístup, koučovací pozice, sebereflexe), základní metakomunikační axiomy lidské komunikace, základy vyjednávání, způsob vedení individuálního koučovacího rozhovoru.

Základy koučinku (PA)

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 13,5 hod. - prezenčně
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: II. trimestr
  • Není určena pro studenty, kteří si zvolili zaměření obsahující tento studijní předmět.
  • Nelze vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP)

Studijní materiály

  • DEPOO, L., URBANCOVÁ, H. Rozvoj lidských zdrojů. Praha: VŠEM, 2022.
  • ATKINSON, M., CHOIS, RAE T. Koučink-věda i umění: Vnitřní dynamika. Praha: Portál, 2009.
  • BAHBOUH, R. Pohádka o ztracené krajině- Psychologie sebekoučování. Praha: Qed Group, 2015.

Ing. Dominika Kadeřábková

  • Certifikovaný kouč, mentor a specialista pro rozvoj a vzdělávání.
  • V praxi působila zejména v různých pozicích na oddělení vzdělávání, a to jak v oblasti FMGC, výrobě, ale také pojišťovnictví.
  • Aktuálně řeší otázky organizačního rozvoje a posouvání kultury v rámci organizace.

JAK VIDÍ PA STUDENTI?

Hodnocení studentů AR 2023/24

Pavlína Báječný přednes a skvělé doplňování praktických příkladů.
Šimon Velmi cenný a dobře zpracovány předmět.
Kateřina Skvělá velice příjemná lektorka předmětu.
Tomáš Super přednášky i vyučující.
Markéta Velice naučný předmět se skvělým výkladem.
Hana Velmi prospěšné, hodně informací a praktických dovedností.
Zdenka Velmi přínosné přednášky. Děkuji
Vlastimil Užasné diskuse s lektorkou. 👍

Hodnocení studentů AR 2022/23

Ingrid Nejlepší praktická aplikace:)
Denisa PA byla užitečná
Martina PA odporucam, velmi zaujimavy predmet. :)
Josef PA bylo velmi zajímavé a přínosné.
Margaret PA naplnila mé očekávání
Markéta Paní lektorka je moc milá a předmět byl velmi užitečný a k zamyšlení.
Kateřina Paní přednášející byla moc milá, všechno krásně vysvětlila a snažila se do výuky zapojit co nejvíce různých, zábavných cvičení k dané problematice. Předmět mě moc bavil a odnáším si z něj spoustu nových informací.
Jitka Předmět byl velmi prakticky pojatý, zároveň oceňuji a vážím si zapálení vyučující pro tematiku koučinku a psychologie.
Ondřej Předmět mě v životě velice posunul, získal jsem díky němu větší sebereflexi.
Terezie Přednášky mě moc bavily a vždy jsem se dozvěděla něco zajímavého.