Obchodní řetězce neboli Retail v praxi

Poznejte zákulisí retailu a přetavte teorii v obchodní úspěch.

Všichni chodíme nakupovat a obchodní řetězce jsou součástí našeho každodenního života. Zároveň tvoří velmi dynamickou oblast maloobchodního prostředí, zejména pak v rychloobrátkových produktových kategoriích. Předmět umožní nahlédnout do zákulisí společensky často diskutovaného vztahu obchodního řetězce a zákazníka. Přináší detailní a aktuální pohled na postavení a strategie retailových hráčů (např. Tesco, Lidl, Kaufland, dm drogerie a další).

Předmět se zaměřuje na marketing a jeho nástroje v boji o spotřebitele, na zákonitosti stavby prodejní plochy, která pracuje s vaším podvědomím, a tyto přístupy si budete moci v rámci zadané práce ověřit přímo v obchodech. Podíváme se také na každodenní fungování dodavatelsko-odběratelských vztahů a projdeme si praktické příklady a situace z obchodních jednání mezi dodavateli a řetězci.

Prezentovány budou i různé zajímavosti a fun facts, týkající se historického vývoje prodejních formátů od malých obchodů, přes obchodních domy, až po nákupní centra, a výzvy, kterým tato centra čelí v současném ekonomickém prostředí. Podíváme se také za hranice České republiky na vývoj obchodních řetězců v Evropě i v Americe (Marks & Spencer, Walmart apod.), na jejich cestu mezi světové obchodní giganty a také na kulturní rozdíly, které se promítají do jejich fungování.

Výstupem bude získání základních znalostí o retailu, včetně klíčových procesů a strategií pro úspěšné fungování obchodního řetězce, ale také zamyšlení nad vlastním nákupním chováním. Pro vás, kteří uvažujete o budoucím uplatnění v manažerských pozicích v salesu, marketingu nebo nákupu, bude zásadním přínosem představení těchto klíčových rolí jak v dodavatelských FMCG firmách, tak v řetězcích samotných.  

  • Vývoj maloobchodního prostředí a aktuální trendy. Historie, porevoluční vývoj v ČR až po současnost. Základní členění trhu a specifika determinující aktuální obraz odvětví spotřebního zboží (prodejní formáty, privátní značky, promoční intenzita apod). Retailová terminologie.
  • Obchodníci spotřebního a FMCG trhu. Spotřební a rychloobrátkový sektor moderního trhu a jeho základní dělení na prodejní kanály a hlavní obchodní řetězce. Analýza významných retailových hráčů na klíčových parametrech a jejich aktuální profilace.
  • Místo prodeje a category management. Prodejní plocha a zákonitosti category managementu, který pracuje s produktovými skupinami v návaznosti na potřeby zákazníka k dosažení kontinuálního růstu dané kategorie.  
  • Dodavatelsko-odběratelské vztahy v obchodních řetězcích. Základní podmínky pro vznik obchodního vztahu, vyjednávání s řetězci, příprava na jednání, hodnocení výsledků.
  • Obhajoba zadaných prací. Prezentace jednotlivých skupin studentů.

Obchodní řetězce neboli Retail v praxi (PA)

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 15 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 45
  • Realizováno v AR: I. trimestr
  • Nelze vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP)

Studijní materiály

  • Cimler, P., Zadražilová, D. a kol. Retail Management. Praha: Management Press, 2007.
  • Mulačová, V., Mulač, P. a kol. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada Publishing, 2013.
  • Postler, M., Bárta, V. Retail Marketing. Praha: Press21, 2020.
  • Sharp, B. How Brands Grow: What Marketers Don’t Know. UK: Oxford University Press, 2010.

Martina Hrušínská, MBA

  • Pracovala 5 let v zahraničí pro společnost International SOS, kde postupně zastávala pozice Business Development Manager v jihovýchodní Asii a poté Business Development Director v Londýně.
  • Po návratu do České republiky působí již 18 let jako generální ředitelka německé společnosti Melitta pro ČR a SR, se zaměřením na rychloobrátkový sektor a obchodní řetězce.