Obchodní řetězce neboli Retail v praxi
Poznejte zákulisí retailu a přetavte teorii v obchodní úspěch.
Všichni chodíme nakupovat a obchodní řetězce jsou součástí našeho každodenního života. Zároveň tvoří velmi dynamickou oblast maloobchodního prostředí, zejména pak v rychloobrátkových produktových kategoriích. Předmět umožní nahlédnout do zákulisí společensky často diskutovaného vztahu obchodního řetězce a zákazníka. Přináší detailní a aktuální pohled na postavení a strategie retailových hráčů (např. Tesco, Lidl, Kaufland, dm drogerie a další).
Předmět se zaměřuje na marketing a jeho nástroje v boji o spotřebitele, na zákonitosti stavby prodejní plochy, která pracuje s vaším podvědomím, a tyto přístupy si budete moci v rámci zadané práce ověřit přímo v obchodech. Podíváme se také na každodenní fungování dodavatelsko-odběratelských vztahů a projdeme si praktické příklady a situace z obchodních jednání mezi dodavateli a řetězci.
Prezentovány budou i různé zajímavosti a fun facts, týkající se historického vývoje prodejních formátů od malých obchodů, přes obchodních domy, až po nákupní centra, a výzvy, kterým tato centra čelí v současném ekonomickém prostředí. Podíváme se také za hranice České republiky na vývoj obchodních řetězců v Evropě i v Americe (Marks & Spencer, Walmart apod.), na jejich cestu mezi světové obchodní giganty a také na kulturní rozdíly, které se promítají do jejich fungování.
Výstupem bude získání základních znalostí o retailu, včetně klíčových procesů a strategií pro úspěšné fungování obchodního řetězce, ale také zamyšlení nad vlastním nákupním chováním. Pro vás, kteří uvažujete o budoucím uplatnění v manažerských pozicích v salesu, marketingu nebo nákupu, bude zásadním přínosem představení těchto klíčových rolí jak v dodavatelských FMCG firmách, tak v řetězcích samotných.
- Vývoj maloobchodního prostředí a aktuální trendy. Historie, porevoluční vývoj v ČR až po současnost. Základní členění trhu a specifika determinující aktuální obraz odvětví spotřebního zboží (prodejní formáty, privátní značky, promoční intenzita apod). Retailová terminologie.
- Obchodníci spotřebního a FMCG trhu. Spotřební a rychloobrátkový sektor moderního trhu a jeho základní dělení na prodejní kanály a hlavní obchodní řetězce. Analýza významných retailových hráčů na klíčových parametrech a jejich aktuální profilace.
- Místo prodeje a category management. Prodejní plocha a zákonitosti category managementu, který pracuje s produktovými skupinami v návaznosti na potřeby zákazníka k dosažení kontinuálního růstu dané kategorie.
- Dodavatelsko-odběratelské vztahy v obchodních řetězcích. Základní podmínky pro vznik obchodního vztahu, vyjednávání s řetězci, příprava na jednání, hodnocení výsledků.
- Obhajoba zadaných prací. Prezentace jednotlivých skupin studentů.