Politický marketing

Objevte, jak se marketingové nástroje a strategie uplatňují v politickém prostředí.

Cílem předmětu Politický marketing je nabídnout studentům konkrétní pohled na oblast politického marketingu a na tvorbu politických (volebních) kampaní.  Studenti se stanou tvůrci kampaně, budou reálně vytvářet a vykonávat politický marketing konkrétního aktéra politické scény.  Předmět se nejprve zaměří na základy marketingového přemýšlení a řízení, které se vztahují k politickému marketingu. Poté nabídne pohled na nástroje, které má marketér k dispozici, a s jejich pomocí pak plánuje a realizuje marketingové kampaně a komunikaci. Během předmětu jsou hodnoceny specifické nástroje politického marketingu i v kontextu již proběhlých kampaní. To vše je zasazeno do etického kontextu, ve kterém se dnešní společnost a politická scéna pohybují.

  • Základy marketingového přemýšlení. Marketingové řízení. Standardní marketingové základy politického marketingu. Náhled na teorii a praxi marketingového řízení v politickém subjektu.
  • Marketingový mix. Co vlastně řídíme, co jsou hybné páky a elementy politických kampaní. Vymezení, co je zásadní a podstatné.  
  • Marketingové plánování. Tvorba marketingové strategie politického subjektu, její základní elementy a konkrétní obsah. Strategické plánování celé kampaně a plánování taktických prvků pro její jednotlivé fáze.
  • Umění přesvědčit – komunikace. Vymezení základních pilířů v komunikaci, jejich posloupnost a podstata, která se za nimi skrývá. Komunikace jako nejviditelnější, nebo i v českém kontextu jedna z nejostřeji vnímaných tváří politického marketingu.
  • Specifické nástroje a trendy v politickém marketingu. Pohled na specifické nástroje, které jsou v politickém marketingu využívány vzhledem k odlišnostem tohoto „segmentu“ i v souvislosti s jeho neefektivní samoregulací.
  • Etika v marketingu. Pohled na etiku specifických metod politického marketingu. Marketingové akce, které potenciálně přesahují hranice eticky přípustné soutěže politických stran v demokratické společnosti.

 

Politický marketing (PA)

  • Počet kreditů: 3
  • Hodinová dotace: 15 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: I. trimestr
  • Nelze vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP)

Studijní materiály

  • Kotler, P.,  Keller, L. K. Marketing management. Praha: Grada, 2013.
  • Štědroň, B., Potůček, M., Prorok, V., Landovský, J., Říha, D. Politika a politický marketing. Praha: C. H. Beck, 2013.
  • Lees-Marshment, J. Political Marketing. Taylor & Francis Inc., 2019.
  • https://markething.cz/marketing-america-great-again

Petr Ryšavý

  • Zkušenosti z korporací, agentur i jako nezávislý konzultant; působil jako marketingový ředitel, komerční manažer, account i strategický planner.
  • Podílel se na kampaních pro značky Orion, Kofila, Nestlé, Schöller či Manhattan; věnuje se také občanským iniciativám a politickému marketingu.