Self-management

Objevte způsoby, jak efektivně řídit svůj čas, cíle a osobní rozvoj.

Předmět Self-management je mezioborově zaměřený. Integruje poznatky z manažerské psychologie, neurověd, behaviorální ekonomie, sociologie a moderních přístupů k leadershipu. Cílem je systematicky rozvíjet kompetence spojené s osobním řízením a profesním růstem v podmínkách komplexního, proměnlivého a kognitivně náročného pracovního prostředí. Pozornost je věnována jak teoretickým východiskům self-managementu, tak aplikaci v reálné praxi. Součástí předmětu je rozvoj dovedností v oblastech sebereflexe, strategického rozhodování, řízení času a energie, emocionální regulace, práce se stresem, vnitřní motivace i aktivního zvládání změny a prokrastinace. Klíčové koncepty zahrnují sebekoučink, sebehodnocení, sebepoznání, mindfulness, resilience a self-leadership, které se promítají do schopnosti dlouhodobě udržitelně plánovat, jednat a učit se. Předmět integruje také principy growth mindset, psychologické odolnosti, adaptability a tzv. future skills – schopností, které budou určující pro budoucí profesní úspěch. Důraz je kladen na propojení teorie s interaktivními formami výuky, jako jsou případové studie, týmové aktivity, simulace a práce na osobním manuálu sebeřízení. Předmět zároveň reflektuje i význam digitálního wellbeingu, osobní odpovědnosti a kontinuálního učení ve světě rychlých technologických i společenských změn.

  • Základy self-managementu a sebepoznání v manažerském kontextu. Klíčové koncepty osobního řízení a jejich aplikace v profesním a manažerském prostředí. Práce s hodnotami, životními prioritami a osobní vizí. Nástroje sebereflexe a diagnostiky osobnostních rysů (Big Five, osobní SWOT analýza). Zdůrazněna je vazba mezi individuálním sebepoznáním a profesní výkonností v prostředí vyžadujícím rozhodnost a vedení.
  • Kognitivní kapacita, prokrastinace a řízení pozornosti. Mentální kapacita, role pozornosti a problematika prokrastinace ve vztahu k pracovnímu výkonu. Metody plánování, zvládání kognitivního přetížení a rozvoj dovedností v oblasti digitální hygieny. Obsah vychází z aktuálních neurovědeckých a psychologických poznatků o fungování paměti, rozhodování a sebekontroly.
  • Stres, resilience a osobní wellbeing. Mechanismy zvládání stresu a rozvoj psychické odolnosti s cílem dlouhodobého udržení výkonnosti a zdraví. Strategie zvládání zátěže, psychohygiena, režim spánku a odpočinku, techniky mindfulness a vědomá práce s tělem. Vztah mezi wellbeingem a schopností řídit tým i sebe sama v náročných situacích.
  • Vnitřní motivace, cíle a disciplína. Formování a udržování vnitřní motivace, stanovování cílů a budování systematického pracovního režimu. Analýza motivačních teorií, práce s cíli dle modelů SMART, OKR a WOOP a principy vytváření a řízení návyků. Důraz je kladen na praktické aspekty osobní disciplíny a konzistentního výkonu.
  • Sebeprezentace, komunikace a spolupráce. Přehled komunikačních a prezentačních strategií relevantních pro manažerskou praxi. Asertivní komunikace, techniky poskytování a přijímání zpětné vazby, emoční inteligence a týmová spolupráce. Budování profesní identity v online i offline prostředí, včetně aspektů personal brandingu a narativního sebeprezentačního stylu (storytelling).

Self-management (PA)

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 15 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 30
  • Realizováno v AR: I. trimestr
  • Není určena pro studenty, kteří si zvolili zaměření obsahující tento studijní předmět.
  • Nelze vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP)

Studijní materiály

  • Šnýdrová, I. Mentální hygiena. Praha: VŠEM, 2024.
  • Hajerová Mullerová, L. Osobnostní management. Praha: VŠEM, 2024.
  • De-Neve, J. E., Ward, G. (2005). Why Workplace Wellbeing Matters: The Science Behind Employee Happiness and Organizational Performance. Harvard Business Review Press, 2005.
  • Harvard Business Review. HBR's 10 Must Reads on Managing Yourself 2-Volume Collection. Harvard Business Review, 2021.

PhDr. Dominika Kovářová, Ph.D., MBA

  • Obchodní zkušenosti získala několikaletým působením na Obchodním oddělení Francouzského velvyslanectví v Praze.
  • Vedle lingvistických disciplin se věnuje didaktice ekonomických předmětů, teorii komunikace, interkulturním aspektům obchodního jednání a řízení firmy.