Jaké jsou moje talenty a jak je využít

Rozvíjení talentů pro plné využití potenciálu.

Kurz Jaké jsou moje talenty a jak je využít vyplňuje mezeru ve vzdělávacím systému tím, že žádá účastníky, aby zvážili dvě dimenze svých životů – talenty a poslání. Můžeme říci, že talenty jsou "vozidlem", zatímco poslání je "cesta":

  • "Vozidlo" je tvořeno talenty jednotlivce. Talenty definujeme široce tak, aby zahrnovaly nejen kompetence, ale vše, co definuje kvalitu a rozsah života člověka, například jeho charakter, lidskost, moudrost, genialitu atd. Talenty jsou základní výbavou, se kterou cestujeme na naší životní cestě.
  • "Cesta" znamená chápat poslání jako směr a cíl cesty. Poslání odpovídá na otázku, co dělat se svými talenty. V japonské filozofii se setkáváme s pojmem Ikigai – důvod bytí.
    Ve společností není talentům a poslání věnována dostatečná pozornost při výchově, vzdělávání, ani ve světě organizací. Výsledkem je, že mnoho lidí si není vědomo toho, kdo jsou, v čem jsou dobří a kam směřují. Proto je zapotřebí nový přístup, který odhalí jedinečnost životní cesty. Lidé, kteří mají představu o svých talentech a poslání, jsou lépe připraveni činit osobní, akademická a profesní rozhodnutí.

Celostní rozvoj talentů a poslání odemyká "vyšší lidský potenciál". Ten zahrnuje dimenze, jako je seberozvoj (osobní mistrovství), dosažení smysluplného pracovního života (profesní mistrovství) a služba společnosti (společenské mistrovství).

Vyšší lidský potenciál není kultura výkonnosti; je to kultura s vysokými cíli. Je pro lidi s idealistickými motivy, ne pro jedince s čistě pragmatickým smýšlením a "obecně přijímanými zájmy a nízkými ideály své doby a svého prostředí" (Vladimir Nabokov).

Dalším klíčovým pojmem v tomto kurzu je "přirozená dobrá esence" (natural good essence). Je to myšlenka, že lidé mohou objevit své poslání a dosáhnout svého vyššího potenciálu skromným, přirozeným způsobem. Lidé z pouště Kalahari mají přísloví: "Než jsem dosáhl osvícení, štípal jsem dříví a nosil vodu. Když jsem byl osvícený, štípal jsem dříví a nosil vodu."

Mezi klíčové otázky, kterými se tento kurz zabývá, patří: Jak nás formovala naše výchova, vzdělávací systém, organizační praxe a kultura, ve které žijeme? Jaké deformace jsme si přenesli do dospělosti? Jak se můžeme stát celistvějšími osobnostmi? Jak můžeme do svého vědomí integrovat nejen sebe a ostatní, ale také Zemi, kterou potřebujeme chránit? Co jsou ctnosti srdce? Co to znamená stát se humánním a morálně rozvinutým? Jak lidé rostou napříč hodnotovými hierarchiemi? Jak můžeme vychovávat a vzdělávat děti, aniž bychom je deformovali?

Tento kurz je navržen tak, aby inspiroval účastníky, aby se aktivněji zapojili do svého životního příběhu v několika dimenzích, včetně:

  • Osobního rozvoje – ptát se například, jak mohu dosáhnout sebeúcty a emoční zralosti?
  • Akademický a profesní rozvoj – Studuji správný obor? Vybral jsem si správnou profesi? Dává mi univerzita a zaměstnavatel příležitosti k růstu?
  • Organizačního a světového rozvoje – Lidé, kteří znají své talenty a poslání, mohou změnit nejen své životy, ale také změnit organizace, komunity a společnost.

Jaké jsou moje talenty a jak je využít (PA)

  • Počet kreditů: 2
  • Hodinová dotace: 15 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: III. trimestr
  • Nelze vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP)

Studijní materiály

  • Frankl, V. E. Embracing Hope: On Freedom, Responsibility & the Meaning of Life. Beacon Press, 2024. 144p. ISBN: 978-0807020432
  • Bradberry, T. Emotional Intelligence Habits. TalentSmart, 2023. 432 p. ISBN: 978-0974719375

Doc. Enzo Essenza, D.Phil., M.P.A.

  • Pracuje jako inovátor v oblastech vzdělávání a HR s dvacetiletou praxí na univerzitách i v privátním sektoru.
  • Studentům přináší inspirativní pohledy, příklady a zkušenosti z firemního prostředí.

JAK VIDÍ PA STUDENTI?

Hodnocení studentů AR 2023/24

Adam Praktickou aplikaci jsem zařadil mezi nejlepší, které jsem v rámci studia na VŠEM absolvoval. Do detailů ohledně PA jsem se pouštěl slovně s panem Essenzou.
Aneta PA bylo velice užitečné.
Anežka Pan vyučující byl nejlepší.
Barbora PA mi dalo hodně nových informací.
Diana PA bylo nadmíru mých očekávání. Na PA se stejným pedagogem bych se přihlásila hned znova.
Dominika Super předmět. Zatím mě bavil ze všech nejvíce.
Eliška Velmi přínosná praktická aplikace. Jsem moc ráda, že pan profesor Enza vede takovou aplikaci na toto téma.
František Jsem spokojený jak probíhala výuka.
Ivana Přednášející byl velmi chápavý, milý a empatický. Bylo zajímavé vyslechnout si příběhy ostatních studentů, ale i samotného přednášejícího.
Jana Pro mě naprosto skvělé! Takové veliké očekávání jsem od toho neměla, ale úplně to přelčilo má očekávání. Pomohlo mi to v mnoha oblastech

Hodnocení studentů AR 2022/23

Kristýna Perfektní pojetí vedoucího PA.
Lucie Určitě doporučuji PA všem studentům.
Marie Tato PA je hlavně o vyjadřování se. Člověk se opravdu musí nad sebou zamyslet a to mu pomůže aby zjistil, nebo se alespoň přiblížil k tomu jaký je smysl jeho života. Tato PA byla opravdu zajímavá a děkuji za to, že jsem se mohla účastnit.
Antonia Skvělé!!!!
Michal Pedagog schopný a výjde vstříc požadavkům student :)
Nikola Zajímavé PA.
Roman Praktická aplikace se mi líbila.
Tereza Na této praktické aplikaci mě zaujalo především to, jakým způsobem jsme byli motivováni přemýšlet o vlastním životě. Učili jsme se osobní situace sdílet před ostatními, což pro mě bylo zpočátku obtížné, ale následně i velmi prospěšné v tom, že jsem se o sobě dozvěděla informace, nad kterými mě nikdy předtím nenapadlo přemýšlet. Celkově hodnotím velmi pozitivně a nabyté znalosti určitě využiju i do budoucna.
Tereza Skvělé PA, ze kterého jsem si odnesla spoustu věcí.
Tereza Praktická aplikace mi pomohla se otevřít a svěřit se s tím, co normálně lidem neříkám. Díky tomu se mi zvedlo sebevědomí a odvaha mluvit před velkým množstvím lidí.