Jaké jsou moje talenty a jak je využít
Rozvíjení talentů pro plné využití potenciálu.
Kurz Jaké jsou moje talenty a jak je využít vyplňuje mezeru ve vzdělávacím systému tím, že žádá účastníky, aby zvážili dvě dimenze svých životů – talenty a poslání. Můžeme říci, že talenty jsou "vozidlem", zatímco poslání je "cesta":
- "Vozidlo" je tvořeno talenty jednotlivce. Talenty definujeme široce tak, aby zahrnovaly nejen kompetence, ale vše, co definuje kvalitu a rozsah života člověka, například jeho charakter, lidskost, moudrost, genialitu atd. Talenty jsou základní výbavou, se kterou cestujeme na naší životní cestě.
- "Cesta" znamená chápat poslání jako směr a cíl cesty. Poslání odpovídá na otázku, co dělat se svými talenty. V japonské filozofii se setkáváme s pojmem Ikigai – důvod bytí.
Ve společností není talentům a poslání věnována dostatečná pozornost při výchově, vzdělávání, ani ve světě organizací. Výsledkem je, že mnoho lidí si není vědomo toho, kdo jsou, v čem jsou dobří a kam směřují. Proto je zapotřebí nový přístup, který odhalí jedinečnost životní cesty. Lidé, kteří mají představu o svých talentech a poslání, jsou lépe připraveni činit osobní, akademická a profesní rozhodnutí.
Celostní rozvoj talentů a poslání odemyká "vyšší lidský potenciál". Ten zahrnuje dimenze, jako je seberozvoj (osobní mistrovství), dosažení smysluplného pracovního života (profesní mistrovství) a služba společnosti (společenské mistrovství).
Vyšší lidský potenciál není kultura výkonnosti; je to kultura s vysokými cíli. Je pro lidi s idealistickými motivy, ne pro jedince s čistě pragmatickým smýšlením a "obecně přijímanými zájmy a nízkými ideály své doby a svého prostředí" (Vladimir Nabokov).
Dalším klíčovým pojmem v tomto kurzu je "přirozená dobrá esence" (natural good essence). Je to myšlenka, že lidé mohou objevit své poslání a dosáhnout svého vyššího potenciálu skromným, přirozeným způsobem. Lidé z pouště Kalahari mají přísloví: "Než jsem dosáhl osvícení, štípal jsem dříví a nosil vodu. Když jsem byl osvícený, štípal jsem dříví a nosil vodu."
Mezi klíčové otázky, kterými se tento kurz zabývá, patří: Jak nás formovala naše výchova, vzdělávací systém, organizační praxe a kultura, ve které žijeme? Jaké deformace jsme si přenesli do dospělosti? Jak se můžeme stát celistvějšími osobnostmi? Jak můžeme do svého vědomí integrovat nejen sebe a ostatní, ale také Zemi, kterou potřebujeme chránit? Co jsou ctnosti srdce? Co to znamená stát se humánním a morálně rozvinutým? Jak lidé rostou napříč hodnotovými hierarchiemi? Jak můžeme vychovávat a vzdělávat děti, aniž bychom je deformovali?
Tento kurz je navržen tak, aby inspiroval účastníky, aby se aktivněji zapojili do svého životního příběhu v několika dimenzích, včetně:
- Osobního rozvoje – ptát se například, jak mohu dosáhnout sebeúcty a emoční zralosti?
- Akademický a profesní rozvoj – Studuji správný obor? Vybral jsem si správnou profesi? Dává mi univerzita a zaměstnavatel příležitosti k růstu?
- Organizačního a světového rozvoje – Lidé, kteří znají své talenty a poslání, mohou změnit nejen své životy, ale také změnit organizace, komunity a společnost.
Hodnocení studentů AR 2023/24
Hodnocení studentů AR 2022/23