Leadership diverzitních týmů

Vedení lidí, objevování a utužování příslušné kompetence leadera.

Předmět se zabývá řízením pracovních diverzitních týmů v podnikatelských a nepodnikatelských organizacích. Zaměřuje se především na znalosti a dovednosti, které vedou k efektivnímu zařazení pracovníků do týmu a k přispění efektivnosti jeho činnosti. Dále umožní absolventům po získání dalších praktických zkušeností formovat pracovní týmy a úspěšně je vést. Vychází z dnešních podmínek globalizovaného světa a vytváření diverzitních týmů složených z pracovníků různých kultur, pracovních specializací, věku a pohlaví, které organizace tuto diverzitu využívají k dosahování synergického efektu. Zaměřuje se na získání přehledu o specifikách těchto týmů, jejich přednostech a problémech, které je pro úspěšné jejich fungování nutno překonat.

  • Teoretická východiska a vymezení pojmů. Oblasti leadershipu lidských zdrojů, manažer a vůdce (Bennisova charakteristika odlišností). Vedení týmů, formování týmů (Belbinovy role v týmu), sociální diverzita, měření diverzity. Diverzita osobní, týmová, organizace.
  • Konflikty v týmu. Konflikty v diverzitních týmech - osobní a meziskupinové, řešení konfliktů, role manažera při řešení konfliktů, mobbing, využití konfliktů pro řešení problémů. Komunikace v diverzitním týmu a její specifika. Skupinové rozhodování diverzitních týmů, výhody a nevýhody. Efektivnost a problémy v rozhodování. Metody skupinového rozhodování.
  • Multikulturní týmy. Odlišnosti v kulturách a jejich vliv na spolupráci a rozhodování. Vliv globalizačních procesů na vytváření týmů. Dimenze národní kultury podle Hofsteda a Trompenaarse a jejich využití v diverzitních týmech. Specifika národních kultur a jejich využití pro diverzitní týmy k efektivnosti a synergii. Podniková kultura a její vliv na vytváření diverzitních, z více organizací týmů po akvizicích a fúzích. Problémy spojené při společném řešení problémů a rozhodování.
  • Age management. Vytváření diverzitních týmů z hlediska věkové struktury. Využívání zkušeností starších pracovníků a dynamiky mladších k synergii a větší efektivnosti práce týmu. Využívání věkové struktury k transferu tacitních znalostí, mentoringu a koučování. Vytváření podmínek a akceptování odlišných stylů práce z hlediska věku pracovníků.
  • Gender management. Výhody a problémy spojené s fungování smíšených týmů. Specifika ve vedení těchto týmů a řešení specifických problémů a konfliktů. Genreové rozdíly v oblasti psychologie osobnosti, sociálního chování (ochota pomoci, morální chování, vůdcovství, vyjednávání, komunikace).
  • Specifika a problémy v zapojení některých pracovníků do diverzitních týmů. Zapojení do týmu ze strany pracovníků na částečný úvazek a flexibilní pracovní dobu.
  • Trénink leadershipu ve vztahu k diverzitním týmům. Postupy k výcviku manažerů k vedení diverzitních týmů především z hlediska vytváření týmů, vnímání odlišností u členů týmu, vzniku a řešení konfliktů a komunikace v týmu. Metody teambuildingu a outdoortrainingu pro upevnění neformálních vztahů v diversitním týmu.

Praktická aplikace není určena pro studenty, kteří si vybrali zaměření obsahující tento studijní předmět.
V rámci této praktické aplikace není možné navíc vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP).

Leadership diverzitních týmů

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 18 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: I. trimestr

Dominika Kovářová

  • Kombinuje bohaté vzdělání z oblasti pedagogiky a lingvistiky s mnohaletou obchodní praxí.
  • Její publikační aktivity zahrnují studie o kinezice, simulacích ve výuce odbornému jazyku a interkulturalitě, zatímco aktivně přispívá na mezinárodní konference a účastní se projektů mobility evropských studentů.
  • DEPOO, L., URBANCOVÁ, H., ŠNÝDROVÁ, M. Kariérní management. Praha: VŠEM, 2020.
  • HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G. J. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde, 2007.
  • LUKÁŠOVÁ, R. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010.

NÁZORY STUDENTŮ VŠEM

Lektorka využívala praktická cvičení a byl umožněn prostor pro tvůrci diskuzi.

Přednášky i videocvičení mi byly velkým přínosem!

Hodiny vedeny prakticky a zajímavě. Mně osobně se přednášky vždy líbily.