Leadership diverzitních týmů

Vedení lidí, objevování a utužování příslušné kompetence leadera.

Předmět Leadership diverzitních týmů se zabývá řízením pracovních diverzitních týmů v podnikatelských a nepodnikatelských organizacích. Zaměřuje se především na znalosti a dovednosti, které vedou k efektivnímu zařazení pracovníků do týmu a k přispění efektivnosti jeho činnosti. Dále umožní absolventům po získání dalších praktických zkušeností formovat pracovní týmy a úspěšně je vést. Vychází z dnešních podmínek globalizovaného světa a vytváření diverzitních týmů složených z pracovníků různých kultur, pracovních specializací, věku a pohlaví, které organizace tuto diverzitu využívají k dosahování synergického efektu. Zaměřuje se na získání přehledu o specifikách těchto týmů, jejich přednostech a problémech, které je pro úspěšné jejich fungování nutno překonat.

  • Teoretická východiska a vymezení pojmů. Oblasti leadershipu lidských zdrojů, manažer a vůdce (Bennisova charakteristika odlišností). Vedení týmů, formování týmů (Belbinovy role v týmu), sociální diverzita, měření diverzity. Diverzita osobní, týmová, organizace.
  • Konflikty v týmu. Konflikty v diverzitních týmech - osobní a meziskupinové, řešení konfliktů, role manažera při řešení konfliktů, mobbing, využití konfliktů pro řešení problémů. Komunikace v diverzitním týmu a její specifika. Skupinové rozhodování diverzitních týmů, výhody a nevýhody. Efektivnost a problémy v rozhodování. Metody skupinového rozhodování.
  • Multikulturní týmy. Odlišnosti v kulturách a jejich vliv na spolupráci a rozhodování. Vliv globalizačních procesů na vytváření týmů. Dimenze národní kultury podle Hofsteda a Trompenaarse a jejich využití v diverzitních týmech. Specifika národních kultur a jejich využití pro diverzitní týmy k efektivnosti a synergii. Podniková kultura a její vliv na vytváření diverzitních, z více organizací týmů po akvizicích a fúzích. Problémy spojené při společném řešení problémů a rozhodování.
  • Age management. Vytváření diverzitních týmů z hlediska věkové struktury. Využívání zkušeností starších pracovníků a dynamiky mladších k synergii a větší efektivnosti práce týmu. Využívání věkové struktury k transferu tacitních znalostí, mentoringu a koučování. Vytváření podmínek a akceptování odlišných stylů práce z hlediska věku pracovníků.
  • Gender management. Výhody a problémy spojené s fungování smíšených týmů. Specifika ve vedení těchto týmů a řešení specifických problémů a konfliktů. Genreové rozdíly v oblasti psychologie osobnosti, sociálního chování (ochota pomoci, morální chování, vůdcovství, vyjednávání, komunikace).
  • Specifika a problémy v zapojení některých pracovníků do diverzitních týmů. Zapojení do týmu ze strany pracovníků na částečný úvazek a flexibilní pracovní dobu.
  • Trénink leadershipu ve vztahu k diverzitním týmům. Postupy k výcviku manažerů k vedení diverzitních týmů především z hlediska vytváření týmů, vnímání odlišností u členů týmu, vzniku a řešení konfliktů a komunikace v týmu. Metody teambuildingu a outdoortrainingu pro upevnění neformálních vztahů v diversitním týmu.

Leadership diverzitních týmů (PA)

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 19,5 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: II. trimestr
  • Není určena pro studenty, kteří si zvolili zaměření obsahující tento studijní předmět.
  • Nelze vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP)

Studijní materiály

  • DEPOO, L., URBANCOVÁ, H., ŠNÝDROVÁ, M. Kariérní management. Praha: VŠEM, 2020.
  • HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G. J. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde, 2007.
  • LUKÁŠOVÁ, R. Organizační kultura a její změna. Praha: Grada, 2010.

PhDr. Dominika Kovářová, Ph.D., MBA

  • Obchodní zkušenosti získala několikaletým působením na Obchodním oddělení Francouzského velvyslanectví v Praze.
  • Vedle lingvistických disciplin se věnuje didaktice ekonomických předmětů, teorii komunikace, interkulturním aspektům obchodního jednání a řízení firmy.

JAK VIDÍ PA STUDENTI?

Hodnocení studentů AR 2023/24

Jan Lektorka využívala praktická cvičení a byl umožněn prostor pro tvůrci diskuzi.
Karolína Přednášky mi byly velkým přínosem.. děkuji!
Petr Výuka bola veľmi náučná.
Sabina Velmi zajímavé přednášky a pedagog vytváří pozitivní atmosféru.
Linda Tento předmět mě moc bavil, na hodiny jsem se těšila díky příjemné atmosféře. Dokonce mi ani nedělalo velký problém prezentování, přestože jsem obvykle velmi nervozní. Jsem ráda, že jsem si toto PA zvolila.
Natálie Předmět se mi moc líbit. I přesto, že nejsem fanoušek prezentací, i když to samozřejmě musíme zvládat, tak mě předmět moc bavil. Paní pedagožka je opravdu skvělá. Příjemná, hodiny byly zábavné, proto předmět mohu jen doporučit.
Karolína Za mě super předmět.
Jana Byla jsem spokojena s výukou paní Kovářové.
Květa Výborná příjemná a velmi lidská paní profesorka.
Pavlína Vše bylo super.

Hodnocení studentů AR 2022/23

Michaela Skvělé přednášky. Úžasné zapojení studentů do výuky. Pokud bych měla vybrat jeden předmět, který budu chtít znovu, tak je to právě tento. Moc děkuji za úžasnou výuku.
Zuzana Veľmi prepojené s praxou, super.
Adam Velmi vhodně pojatý předmět s užitečným výstupem. Prakticky pojaté, super přístup vyučujícího. Bavilo mě to.
Jiří Hodně interakcí se studenty, možnost se vyjádřit a diskutovat.
Klára Naprostá spokojenost s tímto předmětem.
Nela Paní profesorka byla super, určitě doporučuji i jiným studentům
Martin Předmět byl moc zajímavý a dal mi spoustu nových znalostí, všechny hodiny byly plné interakce se studenty a také zábavné.
Andrea Skvělý přístup doplněný o praktické poznatky. Příjemné vystupování s prvky humoru. Určitě přínosné.
Stanislava Úplně skvělý předmět, kéž by s touto tématikou byly i další předměty. Skvělá lektorka, hrozně zábavné a naučné!
Eliška Velice zábavný, zajímavý předmět a skvělá vyučující.