Dějiny filmu a audiovize

Minulost formuje přítomnost na plátno vzpomínek.

Předmět Dějiny filmu a audiovize se zabývá audiovizuálním médiem a rozebírá jeho historický kontext od vzniku po současnost. Důraz je kladen zejména na vznik a působení filmové tvorby ve společnosti, ale neopomíjí se ani další formy audiovizuální realizace s uměleckým, ale také marketingovým, mediálním i sociálním poselstvím. Předmět kombinovanou formou přednášek a projekcí studenta naučí rozpoznávat základy filmové i dramaturgické řeči a dopomůže orientovat se v mimořádně komplexním historickém vývoji různých filmových škol a audiovizuálních trendů na světové i lokální úrovni. Cílem předmětu je naučit studenta rozumět filmu a audiovizuální tvorbě, vytvořit si na ně individuální názor na základě odborného výkladu a publikací. Hlavním poselstvím předmětu je vytvořit prostor, aby měli studenti možnost naučit se samostatně formovat myšlenky o jednotlivých audiovizuální složkách formou komplexních rozborů a orientovat se v problematice. Součástí každé přednášky bude projekce vybraného filmu probíraného období a na závěr předmětu bude mít student komplexní přehled o historii, ale i současných trendech světového i domácího filmu a jiných audiovizuálních technik, které jsou čím dál tím více přítomny v on-line i off-line světě.

  • Filmová řeč. Základní filmová terminologie, kterou by měl ovládat profesionál pohybující se v audiovizuálním prostředí. Všechny výrazové prostředky a postupy, které film a audiovizuální tvůrci využívají k dosažení žádoucích výsledků.
  • Filmologie. Filmová věda je ucelená vědní disciplína zabývající se filmem a příbuznými audiovizuálními materiály. Soustředí se zejména na filmové umění a kinematografii a využívá kritický i mediální přístup. Její hranice se často prolínají s televizními či mediálními studiemi.
  • Neoformalistický přístup. Je přístup k analýze viděného/vnímaného materiálu. Hlavním zájmem neoformalismu není interpretace, nýbrž hloubková analýza – to, jak jednotlivé konkrétní prvky v jejich celkové síti interagují s jinými prvky a jaká je jejich funkce – namísto toho, proč jsou v díle přítomny.
  • Historický výzkum. Ve filmologii se jedná o zkoumání na základě historicky dostupných dat, jejich porovnávání a chronologického určování. Společně s neoformalistickým přístupem vytváří prostor pro ucelené vnímání kinematografie nejen v historických, ale také sociálních, ekonomických či kulturních kontextech.
  • Fabule. Děj odehrávající se ve filmovém světě. Je to soubor událostí celého příběhu, zobrazených i nezobrazených, a vnímáme ho chronologicky bez ohledu na pořadí, jak je seřazen ve filmu.
  • Syžet. Je vše, co vidíme na plátně a slyšíme v průběhu celého filmu, je to soubor všech prvků, kterými je film vyprávěn v pořadí, jak jsou zobrazeny.

Dějiny filmu a audiovize (PA)

  • Počet kreditů: 4
  • Hodinová dotace: 7,5 hod. - prezenční
  • Výstup: Zápočet
  • Počet studentů: 40
  • Realizováno v AR: I. trimestr
  • Není určena pro studenty, kteří si zvolili zaměření obsahující tento studijní předmět.
  • Nelze vypracovat písemnou práci pro získání kreditů za písemné výstupy (SP/ZP/PP)

Studijní materiály

Mgr. Ivan Rokošný, Ph.D.

  • Působil jako akademický asistent na Slovensku a ve výzkumu se věnoval problematice audiovize, filmu a zejména digitálních her.
  • Pracoval v kultuře, kde se podílel na programové struktuře kulturních center a působil i jako grafik, producent a video editor.

JAK VIDÍ PA STUDENTI?

Hodnocení studentů AR 2023/24

Alexandra Najlepšie PA zatiaľ.
Aneta Předmět byl strašně fajn, doporučuji těm, co milují film. Určitě bych si PA zopakovala.
Anna Předmět byl užitečný, zajímavý a zábavný. Předmět mi rozšířil obzory a vtáhl mě do dané tématiky.
David Naprosto spokojen.
Denisa Tato Pa byla velice přínosná a obohacující.

Hodnocení studentů AR 2022/23

Nikol Moc super předmět, vyučují Ivan Rozkošný mluví a vysvětluje poutavě.
David Pan doktor Rokošný dokázal to, co by jiní nejspíše potřebovali přednášet dvojnásobně déle, vysvětlit v několika málo hodinách. A ještě k tomu jako bonus pro ty, kteří by v předmětu tápali, připravil dodatečný materiál k samostudiu.
Nikola Pan doktor Rokošný je třída, kapacita na svém místě. Lidský a velmi milý přístup, umí si získat pozornost, předat důležité informace a hlavně přiblížit praktickou stránku předmětu. Děkuji za možnost učit se od něho.
David Přednášející dokázal celé tři hodiny v kuse udržet pozornost a bylo na něm vidět, že oblasti velice rozumí a hlavně, že jej baví. Když jsem požádal o doporučení filmové literatury, byl jsem velmi překvapen množstvím doporučených knih a jiných zdrojů, za což jsem panu Rokošnému opravdu vděčný. Díky přednáškám jsem opět začal zvažovat studium filmu, tudíž tento předmět hodnotím jako vlivný!
Jan Skvělá přednáška, která dokázala rozšířit pohled na film a jeho vznik.