Globální trendy Ing./MS

Rozvoj postojů a schopností potřebných pro předvídání budoucích trendů.

Předmět Globální trendy je zaměřen na rozvoj postojů a schopností potřebných pro předvídání budoucích trendů a hledání řešení výzev 21. století. Tento předmět má být inspirací k tomu, aby účastníci měli možnost přemýšlet o své budoucnosti v kontextu velkých změn, které nás ve 21. století čekají. Stimuluje osobní rozvoj studentů směrem ke kritickému myšlení jako základu konstruktivního působení ve světě. Kritické myšlení se vztahuje například na schopnost posoudit význam různých trendů či vhodnost zvolených opatření. Zároveň tento předmět posiluje imaginativní kapacity způsobem, který zvýší míru připravenosti na budoucnost nejen ve smyslu „adaptace“ na možné scénáře světového vývoje, ale i ve smyslu aktivní spolutvorby žádoucí budoucnosti.

  • Možnosti a limity při tvorbě scénářů a pochopení trendů.
  • Základní typy změn: 1) kosmetické změny, 2) reformy, 3) inovace a 4) transformace.
  • Základní typy trendů: 1) trendy probíhající v jednotlivých industriích či sektorech, 2) makrotrendy, 3) megatrendy, 4) metatrendy.

Globální trendy

  • Typ předmětu: Povinně volitelný
  • Způsob ukončení: Zkouškový test (bez pomůcek)
  • Hodinová dotace P: 32 hod.
  • Hodinová dotace K: 16 hod.
  • Počet kreditů: 4
  • Časová dotace a typ výstupu: 45 min., 20 otázek po 5 bodech

Studijní materiály

  • JANATKA, F. Globální podnikání. Praha, VŠEM, 2019.
  • ŠTRACH, P., MLČOCH, M., GERŠLOVÁ, J., ŽÁK, M. Dějiny podnikání. Praha, VŠEM, 2022.
  • ŽÁK, M. Dějiny podnikání. [videolearningová aplikace]. VŠEM, 2022. (v aplikaci VideoLearning VŠEM / Ekonomie|Ekonomika)
  • SVOBODA, C. Politologie a mezinárodní vztahy. [videolearningová aplikace]. VŠEM, 2022. (v aplikaci VideoLearning VŠEM / Mezinárodní vztahy)