Vzdělávání dospělých Bc./BBA

Vzdělávání dospělých v sociálních souvislostech.

Cílem předmětu Vzdělávání dospělých je vést studenty k zamyšlení nad smyslem a významem vzdělávání dospělých v sociálních souvislostech. Pozornost je věnována vysvětlení základních pojmů souvisejících s řešenou problematikou, příkladům organizace vzdělávání dospělých, cílovým skupinám ve vzdělávání dospělých, významu vzdělávání dospělých pro jejich profesi a v neposlední řadě také roli státu ve vzdělávání dospělých.

  • Vymezení konceptu celoživotního vzdělávání/učení, kategorie celoživotního učení/vzdělávání, bariéry celoživotního učení/vzdělávání.
  • Vzdělávání dospělých jako vědní obor.
  • Význam kompetencí, gramotností v celoživotním učení/vzdělávání.
  • Etapy celoživotního učení/vzdělávání. Počáteční vzdělávání, další vzdělávání, vzdělávání dospělých v produktivním a v postproduktivním věku.
  • Vzdělávání dospělých jako součást vzdělávací soustavy. Charakteristika stavu vzdělávání v ČR.
  • Vzdělávání dospělých jako vzdělávací proces. Cíle, obsah, didaktické prostředky, podmínky, aktéři ve vzdělávání, reflexe hodnocení a kvality ve vzdělávání.
  • Perspektivy ve vzdělávání dospělých.

Vzdělávání dospělých

  • Typ předmětu: Volitelný
  • Způsob ukončení: Zkouškový test (bez pomůcek)
  • Hodinová dotace P: 24 hod.
  • Hodinová dotace K: 14 hod.
  • Počet kreditů: 4
  • Časová dotace a typ výstupu: 45 min., 20 otázek po 5 bodech

Studijní materiály

  • HAJEROVÁ MÜLLEROVÁ, L. Vzdělávání dospělých. 2. vydání, aktualizované a rozšířené. Praha: VŠEM, 2024.
  • JEŽKOVÁ PETRŮ, G. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. [videolearningová aplikace]. Praha: VŠEM, 2024. (v aplikaci VideoLearning VŠEM / Lidské zdroje)

prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH

  • Ve svém odborném zaměření v oblasti pedagogiky, managementu a zdravotnictví se specializuje zejména na problematiku řízení lidských zdrojů, vzdělávání a metodologii výzkumu.

JAK VIDÍ PŘEDMĚT STUDENTI?

Hodnocení studentů AR 2024/25

Markéta Srozumitelný a zajímavý výklad látky. Děkuji.
Marie Výuka byla velmi přínosná a zajímavá. Oceňuji srozumitelný výklad, praktické příklady a interaktivní přístup, který podpořil lepší porozumění tématu.
Lucie Moc děkujeme! Klidně bych si přednášky zopakovala.
Stanislav Perfektní cvičení, byl sem za test velice rád.
Roman Skvělé přednášky.
Dominik Zajímavá tématika, příklady z praxe, interaktivní cvičení a přednášky. Příklad toho když učení je zábavou.