Inovativní vzdělávání
Rozvoj postojů a schopností potřebných pro celoživotní vzdělávání.
Cílem předmětu Inovativní vzdělávání je poskytnout znalosti potřebné pro rozlišování různých přístupů ke vzdělávání a zároveň dovednosti a způsobilosti potřebné pro podporu inovací v oblasti vzdělávání. Důraz je kladen na vyšší vzdělávání dospělých, a to zejména ve smyslu pokročilých a hlubších forem vzdělávání.
Základní otázkou tohoto předmětu je: Jaké vzdělávání člověku umožňuje rozvinout jeho vyšší potenciál potřebný pro zvládnutí výzev 21. století? Při hledání odpovědí na tuto otázku budou studenti ponořeni do průzkumu tří paralelních světů vzdělávání: První svět je tvořen konvenčním vzdělávacím systémem. Druhý svět představuje oblast alternativního vzdělávání. Třetí svět představuje právě se rodící celostní vzdělávání (transformative education).
- Úvod do tří světů vzdělávání. Definice pojmů; cílové skupiny; vzdělávací potřeby nové generace; smysluplnost vzdělávání pro všechny věkové kategorie; ...
- Vývoj vědomí. Antropologické modely člověka; vyšší lidský potenciál; role vzdělávání ve vývoji vědomí, kultury a transformačních procesů ve společnosti; ...
- Vzdělávání pro budoucnost. Minulost – přítomnost – budoucnost; příprava na budoucnost vs. spolutvorba smysluplné budoucnosti; ...
- Tři vzdělávací světy – přehled. Konvenční – alternativní – celostní; stupně kvality; jak se tyto „světy“ vztahují k jiným perspektivám; ...
- Techno-budoucnost. Digitalizace v oblasti vzdělávání; virtuální realita; rozšířená realita; umělá inteligence; nové generace MOOC kurzů; zkušenosti s online learningem v rámci pandemie COVID-19; ...
- Univerzita pro budoucnost. Porovnání dnešních univerzit a Univerzity pro budoucnost; rozdíly mezi alternativními a celostními přístupy na univerzitách; ...